سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 شبهه چیست ؟ -

شبهه چیست ؟

دوشنبه 88 اسفند 3 ساعت 6:35 عصر

شبهه چیست ؟


          

شبهه قرائت و گفتاری نزدیک یا مستند به برخی حقایق است که به صورت بسیار ظریف ، دروغ و باطلی را بیان می کند .
این سبک اختلاف افکنی اگر چه ریشه های تاریخی بسیاری دارد و همواره گروهها و افراد و حکومت های باطل از آن استفاده می کردند اما برای روشن تر شدن موضوع می توان به موارد مذهبی ، سیاسی و اجتماعی امروز جامعه اشاره ای داشت .
به عنوان مثال ؛ فرقه باطل وهابیت با سوء استفاده از برخی اعتقادات و رفتار شیعیان ایشان را متهم به خرافه و بت پرستی و مرده پرستی می کنند . با رجوع به منابع فقهی تشیع به راحتی می توان کذب بودن این ادعاها را ثابت نمود .  
همچنین در مورد قضایای سیاسی اخیر کشور برخی افراد و جریانها با ذکر گوشه ای از عملکرد دولت و بدون مطرح کردن علل یا نتایج آن و تحریف حقیقت ، موارد مورد خواست خود را مطرح کردند و دولت ، رئیس جمهور و نظام را مورد هجوم قرار دادند .
 بسیار واضح است که اثر این شبهات فقط بر 2 گروه است :
گروه اول آنها که اهل باطل هستند و بدون در نظر گرفتن حق یا ناحق بودن موضوعی به صرف اینکه آن مطلب با طرز فکر و تمایلاتشانه هم جهت است آن را می پذیرند و منتشر می کنند . معمولاً در این گروه امیدی به اصلاح و بازگشت به مسیر حق نیست .
گروه دوم کسانی هستند که افرادی ساده لوح و دهن بین هستند . این افراد شنیده های خود را بدون تحقیق و یا درخواست سند و مدرک می پذیرند و بدون بررسی مطالب به آنها دامن می زنند . در بین این افراد تعداد زیادی هستند که در مواجهه با اسناد و دلائل قانع شده و از مسیر قبلی بر می گردند .
اما باید در نظر داشت که شبهات مطرح شده معمولاً به سادگی و در زمان کوتاه قابل پاسخگوئی و اثبات نیستند و در این زمان ایمان های زیادی را به باد خواهند داد .

پس وظیفه هرکدام از ما مراقبت از ایمان فردی و تلاش در جهت رفع این ابهام و شبهات برای دوستان و نزدیکانمان است .
این وظیفه نه تنها از جنبه انسانی و اجتماعی بلکه از لحاظ دینی نیز بر عهده ماست .
انشا الله که در این عرصه نیز روسفید درگاه خداوند بزرگ
باشیم .


نوشته شده توسط : آیین 1

نظرات ديگران [ نظر]