سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 احمدینژاد "قدرت نرم " را در لبنان به کار برد -

احمدینژاد "قدرت نرم " را در لبنان به کار برد

پنج شنبه 89 مهر 29 ساعت 6:52 عصر
 احمدی‌نژاد "قدرت نرم " را در لبنان به کار برد


روزنامه آمریکایی "هافینگتون‌ پست "، 20 سال قبل، "جوزف نای " نظریه پرداز مشهور آمریکایی واژه "قدرت نرم " را برای شرح آنچه به عنوان یک فاکتور پراهمیت در سیاست‌های بین‌المللی دیده بود، ابداع کرد.
این به معنی ظرفیت "گرفتن آنچه شما می‌خواهید از دیگران است " بر همین اساس نظریه او با توانایی به زور وادار کردن دیگران از طریق اعمال قدرت نظامی و یا اقتصادی "سخت " در تضاد است.
هنگامی که موضوع قدرت نرم در خصوص ایران مطرح می‌شود جنجال بر انگیز است.
به نظر می‌رسد بیشتر تحلیلگران آماده‌اند بپذیرند


قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در منطقه خاورمیانه در چند سال اول دهه جاری به طرز چشمگیری افزایش داشته است. اما بسیاری از تحلیلگران غربی درحال حاضر بر این باورند که قدرت نرم منطقه‌ای تهران در چند سال گذشته یعنی درست پس از روی کار آمدن "باراک اوباما " رئیس جمهوری آمریکا، وقایع پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران و تحمیل تحریم‌های جدید علیه ایران کاهش یافته است.
دیگران از جمله نویسندگان این گزارش که جزء مدیران پروژه ایران در بنیاد آمریکای جدید هستند معتقدند که قدرت نرم ایران همچنان از لحاظ راهبردی قابل توجه و چشمگیر باقی مانده است و شاید حتی هنوز در حال افزایش است.
در این خصوص، ما با دو تحول روبرو هستیم. اول، محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران به بیروت سفر کرد. با این همه "رابرت گیبس " سخنگوی کاخ سفید گفت این دیدار نشاندهنده این است که احمدی نژاد همچنان به "روش‌های تحریک‌آمیز " خود ادامه می‌دهد و اینکه حزب‌الله وفاداری به ایران را به وفاداری به لبنان ترجیح می‌دهد.
روزنامه کریستین ساینس مانیتور نیز استقبال ده‌ها هزار نفری مردم لبنان از احمدی نژاد را هیجان انگیز توصیف کرد.
هافینگتون پست ادامه داد: در صورتیکه احمدی‌نژاد همانطور که برنامه ریزی شده به جنوب لبنان برود و از روستاهای نزدیک مرز با اسرائیل دیدن کند ما باید منتظر احساسات سیاسی در پشت‌بام‌های هر دو طرفدار ایران و ضد ایران باشیم.
این تعجب برانگیز نخواهد بود زیرا نگاه کردن احمدی نژاد به مرز اسرائیل به همراه همپیمانان خود در حزب الله کابوسی برای بیشتر اسرائیلی‌ها و بسیاری از دوستان آنان در غرب است، در حالیکه برای حزب‌الله و همپیمانان آن در منطقه این امر یک لحظه غرور آفرین مقاومت است که از مدت‌ها قبل در انتظار چشیدن آن هستند.
هافینگتون پست افزود: ما معتقدیم که هیچ یک از رهبران غربی یا حتی عربی جرات ندارند امروز به مانند احمدی‌نژاد به بیروت سفر کنند و در این شهر با خودروی رو باز حرکت کنند و ده‌ها هزار نفر از مردم مشتاق را به سوی خود جذب کنند. و این واقعیت است، حتی اگر آمریکا و همپیمانان عرب و اروپایی آن مبالغ هنگفت و سرمایه سیاسی را برای تحکیم یک دستور کار سیاسی "طرفدار غرب " در لبنان به کار گیرند.
اگر ایران امروز قدرت نرم واقعی در خاورمیانه را در اختیار دارد - همانطور که ما عقیده داریم در اختیار دارد- این قدرت در یک بخش کوچک نیست زیرا این کشور برنده‌ها را با جای بازنده‌ها به مانند همپیمانان آن در صحنه‌های منطقه‌ای کلیدی برگزیده است.
فرقی نمی‌کند ما درباره حزب الله در لبنان یا حماس در فلسطین و یا احزاب شیعی در عراق صحبت کنیم، [واقعیت این است که] همپیمانان منطقه‌ای ایران نیروهای سیاسی اصیل هستند که این نیروها پیروز انتخابات می‌شوند.
هافینگتون پست در پایان تاکید می‌کند: تمام این موارد نشان دهنده یک نکته راهبردی مهم است و آن اینکه آمریکا در دستیابی به اهداف سیاسی اعلام شده خود در خاورمیانه در حال ضعیف شدن است و از سوی دیگر جمهوری اسلامی روز به روز در حال قدرتمندتر شدن در دستیابی به اهداف خود است. این واقعیت باید باعث تغییر اساسی "راهبرد بزرگ " آمریکا در این بخش سیاسی از جهان شود.

نوشته شده توسط : آیین 1

نظرات ديگران [ نظر]