سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 نظر کارشناسان و مراجع تقلید درباره ازدواج اینترنتی -
طی سال های اخیر روند رو به افزایش ازدواج اینترنتی بین جوانان، خانواده ایرانی را با ابهاماتی روبرو کرده است. به همین دلیل به بررسی نظر کارشناسان و مراجع تقلید در این باره می پردازیم:


نظر کارشناسان
کارشناسان خانواده معتقدند که اتکا به اینترنت و فضای مجازی ممکن است در نگاه اول آسان ترین راه همسریابی تلقی شود ولی واقعیت آن است که فضای نامطمئن مجازی نمی تواند ملاک دقیق و قابل اعتنایی برای یافتن یک شریک دائمی به حساب آید.

این در حالیست که سبک ازدواج و آشنایی در اینترنت سبکی جدید است که متاسفانه به در کشور شیوع پیدا کرده به هیچ وجه شیوه مناسبی نیست. 

برخی جامعه شناسان معتقدند که ازدواج های اینترنتی متزلزل و آسیب پذیر است زیرا در این نوع ازدواج نقش خانواده کم رنگ و بعضا بی رنگ است و اصل اعتماد سازی حتی در ابتدایی ترین اطلاعات شخصی افراد که در امر ازدواج مهم تلقی می شود صورت نمی گیرد. 

مشاوران خانواده، ازدواج های اینترنتی به هیچ وجه مورد تایید ما نمی دانند چرا که در غالب نوع ازدواجها دو فاکتور خانواده و اصل اعتماد سازی وجود ندارد. اما این نوع ازدواج در کشور روند فزاینده ای داشته است. این در حالیست که تحقیقات نشان داده 85 درصد ازدواج‌های اینترنتی منجر به طلاق می‌شود.


نظر مراجع تقلید 

با توجه به اهمیت ازدواج و رواج ازدواج های اینترنتی ،برنا حکم فقهی این گونه  ازدواج‌های را منتشر کرده که در ذیل آمده است:

سوال: ازدواج‌های اینترنتی که در آن دختر و پسر با تکیه به اطلاعاتی که صحت آنها مشخص نیست و تنها با اینترنت با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند و بیشتر آنها به دوستی‌های قبل از ازدواج منتهی می‌شود، چگونه است؟ آیا اینگونه روابط برای ازدواج صحیح است؟ تاسیس سایت‌های ازدواج اینترنتی چه حکمی دارد؟آیا درآمد حاصل از آن حلال است؟

رهبر فرزانه انقلاب حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای(مدظله العالی): به‌طور کلى ارتباط با نامحرم که مستلزم مفسده یا خوف ارتکاب گناه در آن است، جایز نیست.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی: این کار با جنس مخالف اشکال دارد و غالبا پیامدهاى منفى به همراه دارد، مگر اینکه مقدمه ازدواج باشد که در این صورت به مقدارى که جهت ازدواج لازم است، اشکالى ندارد و در مورد سایت‌های مذکور اگر این کار زیر نظر افراد مطمئن و با رعایت تمام شئونات اسلامی و اخذ مجوز از مقامات ذی صلاح صورت گیرد، کار خوبی است و ممکن است جلوی بسیاری از مشکلات ازدواج‌ها را بگیرد اما با توجه به ظرافت و حساسیت‌های مسئله نیاز به برنامه‌ریزی دقیق دارد.

حضرت آیت الله سیستانی: ارتباط اینترنتى قبل از ازدواج جایز نیست ولى اگر بعد از آن عقد صحیح خوانده شود، اشکالى ندارد و سایت‌ها اگر فقط واسطه آشنایى براى ازدواج باشد و موجب ارتباط‌هاى نامشروع نشوند، مفید است.

همچنین آیت الله علوی گرگانی از مجتهدان و استادان حوزه علمیه این چنین پاسخ داده‌اند: ازدواج‌های اینترنتی از جمله ازدواج‌های سست بنیان و غیر قابل اعتماد است و توصیه ما به جوانان عزیز دوری از اینگونه رابطه‌ها و ازدواج‌هاست و اگر قبل از ازدواج دوستی بین دختر و پسر برقرار شود چه بسا موجب عمل حرام هم باشد.

البته اگر فردی بخواهد از طریق اینترنت به جوانان مشاوره صحیح اسلامی بدهد و آنان را با مرحله خطیری که دارند آشنا کند و احیانا موردی را برای آنان پیدا کند، مانعی ندارد و کسب در آمد از این طریق حلال است البته باید ایجاد رابطه بین دختر و پسر با هماهنگی پدر دختر باشد.

نوشته شده توسط : آیین 1

نظرات ديگران [ نظر]