سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 مرداد 89 -

ثواب طلاوت قرآن

پنج شنبه 89 مرداد 28 ساعت 7:35 عصر

پیامبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ در فضیلت قرائت قرآن در منزل فرموده‌اند: خانه‌های خود را به تلاوت قرآن روشن کنید و آنها را گورستان نکنید. چنانچه یهود و نصاری کردند، در کلیساها و عبادتگاه‌های خود نماز کنند، ولی خانه‌های خویش را معطل گذارند زیرا که هر گاه در خانه تلاوت قرآن بسیار شد، خیر و برکتش زیاد شود و اهل آن به وسعت رسند و آن خانه برای اهل آسمان درخشندگی دارد چنانچه ستارگان آسمان برای اهل زمین می‌درخشند.»[1]

                                                                            


امام صادق ـ علیه السّلام ـ نیز فرمودند: «خانه‌ای که در آن شخص مسلمانی قرآن می‌خواند، اهل آسمان آن خانه را بنگرند چنانچه اهل دنیا ستاره درخشان را در آسمان بنگرند.»نیز فرموده‌اند:
حضرت علی ـ علیه السّلام ـ فرمود: خانه‌ای که در آن قرآن خوانده شود و ذکر خدای ـ عزّوجلّ ـ در آن بشود، برکتش بسیار شود و فرشتگان در آن بیایند و شیاطین از آن دور شوند و برای اهل آسمان می‌درخشند چنانچه ستارگان برای اهل زمین می‌درخشند و خانه‌ای که در آن قرآن خوانده نشود، و ذکر خدای ـ عزّوجلّ ـ در آن نشود، برکتش کم شود و فرشتگان از آن دور شوند و شیاطین در آن حاضر گردند.»
[2]
امام صادق ـ علیه السّلام ـ فرمودند: «هر که قرآن را از روی آن بخواند از دیدگان خود بهره‌مند شود و سبب سبک شدن عذاب پدر و مادرش گردد اگر چه آنها کافر باشند. هر آینه من خوش دارم در خانه قرآنی باشد که خدای ـ عزّوجلّ ـ به آن سبب شیطان‌ها را از آن خانه دور کند. سه چیز است که به درگاه خدای ـ عزّوجلّ ـ شکایت کند، مسجد ویرانی که اهلش در آن نماز نخوانند و دانشمند و عالمی که میان نادان‌ها و جاهلان باشد و قرآنی که گرد به آن نشسته و کسی آن را نخواند.»[3]
از رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ منقول است که: «به امت من کمتر از سه چیز داده نشده: زیبایی، آواز خوش و حافظه. از جمله زیباترین زیبایی‌ها موی زیبا و نغمه آواز خوش است. هر چیزی زینتی دارد و زینت قرآن آواز خوش است.»[4]
از امام صادق ـ علیه السّلام ـ نقل شده است که: «رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ فرمود: مرد عجمی (غیر عرب) از امت من قرآن را عجمی می‌خواند (یعنی مراعات تجوید و محسنات قرائت را نمی‌کند یا اعراب آن را غلط می‌خواند) و فرشتگان آن را به عربی صحیح بالا می‌برند.»[5]
پیامبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ فرمود: «اگر می‌خواهید با خدا سخن بگویید پس قرآن بخوانید.»[6]
همچنین آن بزرگوار فرموده‌اند: «قلب‌ها نیز مانند آهن زنگار می‌گیرد. سؤال شد با چه چیزی زنگار را باید زدود؟ فرمود: خواندن قرآن.»[7]
حضرت علی ـ علیه السّلام ـ فرمود: «ظاهر قرآن دلنواز و مسرت‌خیز و باطنش عمیق است.»[8]
و رسول اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ در فضیلت قرائت قرآن چنین فرموده است: «قرآن بخوانید، زیرا خواندن آن گناهان را می‌شوید و سدی در برابر آتش می‌گردد و مانع عذاب می‌شود. از خواندن قرآن غفلت نکن، زیرا لب را زنده می‌کند و از گناه، تو را باز می‌دارد. کسی که قرآن می‌خواند در درجات نبوت قرار گرفته غیر از آن‌که، به او وحی نمی‌شود.»[9]
رسول اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ در پاداش خواندن قرآن مجید، مطالب زیر را مطرح نموده‌اند: «بهترین شما آن کسی است که قرآن را فراگیرد و به دیگران هم بیاموزد. بهترین عبادات، خواندن قرآن است. و شریف‌ترین کسان از امت من کسی است که حامل قرآن باشد و اصحاب شب بیداری و قرائت قرآن در نمیه دوم شب. هیچ پدری نیست که فرزند خود را قرآن بیاموزد مگر این‌که خدای بزرگ روز قیامت، تاج کرامت بر سر پدر و مادر او گذارد و لباس بر آنان بپوشاند. لباسی که در دنیا، مردم مثلش را ندیده باشند. هر کس به قرآن خواندن مشغول و به یاد من باشد، هر چه سؤال کند، بهترین آن چه به سائلین اعطاء می‌شود به او عطا خواهد شد. برای شیطان هیچ چیز شدیدتر از قرائت قرآن نیست که قاری قرآن و ناظر به کلام خدا که از روی قرآن قرائت نماید، شیطان از او فرار می‌نماید.»[10]
رسول اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ به سلمان سفارشی نمود: «سلمان به خواندن هر آیه از قرآن، خداوند ثواب صد شهید می فرمود و به خواندن هر سوره ثواب پیغمر مرسلی که تبلیغ رسالت کرده باشد و به قاریان قرآن، رحمت خود را نازل و متوجه می‌سازد. فرشتگان ملاء اعلا برای خوانندگان قرآن طلب آمرزش می‌کنند و بهشت، مشتاق لقای آنان است و خدای عالم که قرآن کلام و سخن اوست از قاریان کتاب راضی و خشنود می‌گردد مؤمن وقتی قرآن بخواند، خداوند به او نظر محبت و مودّت می‌فرماید و به تعداد هر آیه که بخواند هزار حوریه برای او می‌آفریند و به شماره حروف قرآن، نوری خلق می‌کند که در صراط او را راهنمایی نماید و چون مؤمن قرآن را ختم کند، خداوند ثواب سیصد و سیزده پیغمبر به او عنایت می فرماید که هر پیغمبر، احکام الهی را به مردم عصر خود رسانده باشند و این همان محتوای قرآن است. خواننده قرآن مانند کسی است که همه کتب و صحایف الهی را که بر انبیاء نازل شده است خوانده باشد. بهترین اعمال، خواندن قرآن کریم است.
خداوند به پاداش هر سوره که قرائت کند یک شهر در بهشت فردوس به او عنایت فرماید و هر شهری از درّ خضراء سبز رنگ است و در هر مدینه هزار خانه است و در هر خانه هزار حجره است و در هر حجره هزار خانه از نور بنا شده و در هر بیتی صد هزار در ورودی دارد و در هر بابی هزار در رحمت است و بر هر بابی صدهزار دربان است که به دست دربانی هدیه‌ای رنگارنگ است و بر سر هر یک از انان عمامه‌ای از استبرق است که بهتر از دنیا و آنچه در آن است؛ می‌باشد و در هر خانه صدهزار دکان است و هر دکان از عنبر ساخته شده و فاصله هر دکانی به فاصله شرق تا غرب عالم دنیاست و بالای هر دکانی صدهزار سریر نصب شده و در هر سریری صدهزار فراش است و فاصله هر فراشی تا فراش دیگر صدهزار زراع است و بالای هر فراشی حلقه‌های حورالعین صف دایره‌ای بسته‌اند و به دست هر فرشته و حورالعین هدیه‌ای است و لباس آنان حُلّه‌ای است که ساقهای آنان از آن نمایان است و بر سر آنان تاجی از عنبر مکلل به در و یاقوت است و بر هر تاجی شصت هزار رشته از مشک و غالیه در آن تعبیه شده و در گوش هر یک از آنان، گوشواره‌ها و گردن بندهاست که هزار رشته دارد از طلا و جواهر و در سر هر یک از آنان هزار رنگ جواهر است که هیچ یک شبیه به دیگری نیست و بین هر یک حوریه و بین هر حوریه هزار خادم است که به دست هر خادمی هزار کاسه طلایی از شراب بهشتی و هزار مائده، در هر مائده هزار کاسه غذای ملوّن و مکیّف و هزار ظرف شراب که هیچ یک به دیگری شبیه نیست و هر یک از مواد غذایی و شرابی، لذتی دارد که در هیچ یک دیگر چنان لذّتی نیست و در هر یک لقمه و شرعه صد هزار لذت است که ولیّ خدا در می‌یابد و این همه مخصوص صاحبان و قاریان قرآن است.»[11]


 


 

[1] . همان.
[2] . اصول کافی، ص 414 ـ 424.
[3] . همان.
[4] . همان.
[5] . همان.
[6] . کنزالعرفان، حدیث 2258.
[7] . کنزالعرفان، حدیثهای 2241، 32، 40، 2441، 2347.
[8] . غررالحکم، ص 240، فصل نهم.
[9] . کنزالعرفان، حدیثهای 2241، 32، 40، 2441، 2347.
[10] . وسائل‌الشیعه، ـ عزّوجلّ ـ 4، ص 835 ـ 825.
[11] . جامع الاخبار، ص 113، حدیث 197/1.

 

التماس دعا


نوشته شده توسط : آیین 1

نظرات ديگران [ نظر]


رمضان ماه خودسازی

شنبه 89 مرداد 23 ساعت 6:3 عصر

                                                               

خودسازی از خودشناسی آغاز می شود . نخست باید خود را شناخت تا بتوان خود را ساخت ، چرا که با خودشناسی ، خداشناسی تحقق می یابد و اگر خدا را شناختیم خود را ساخته ایم .

در آغاز باید دید چرا پدید آمده ایم ؟ و هدف از پیدایش و خلقت ما چیست ؟

خداوند در قرآن کریم تصریح کرده است که : « و ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون » ، من جن و انس را نیافریدم جز برای این که عبادت کنند .

 

 

                                                                                 

در تفاسیر زیادی « لیعبدون » به معنا « لیعرفون » آمده است ، یعنی هدف از خلقت شناخت است وگرنه عبادت فقط نماز و روزه و در سجاده نشستن و خدا را نیایش کردن نیست ، نماز و روزه و ... شعبه ای از عبادت است که شاید از عبادت اجتماعی اهمیتش کمتر باشد . زیرا در آن جا انسان فقط به خود می اندیشد وعبادت در معنای گسترده تر با دیگران و به دیگران اندیشیدن است .

عبادت ، درد شناسی و درد زدایی است . عبادت ، در جمع زیستن و برای جمع زیستن است . این که عبادت بیشتر به صورت جمعی مطرح می شود و بر مسجد و جمعه و جماعت تأکید می شود ، برای این است که شناخت انسان به خویش منحصر نشود وبه دیگران سرایت کند ما آفریده نشده ایم که تنها گلیم خود را از آب بیرون بکشیم بلکه باید در متن قرار بگیریم نه در حاشیه .

در جمع زندگی کنیم نه در دیر ، به فکر چاره جویی از دیگران باشیم نه تنها چاره جویی از خویشتن . اما انسان چگونه باید خود را بسازد و چگونه باید خود را آماده کند تا انسانی الهی گردد تا قابلیت خلیفه الله شدن را پیدا کند .

خودسازی به این است که منش خود را به گونه ای تغییر دهیم که پروردگار می خواهد و به عبارت دیگر اگر هم طبیعت ما مایل به تکبر و خودخواهی است ، باید نفس خویشتن را چنان ریاضت دهیم که از فراز کبر و نخوت فرود آید و به تواضع و فروتنی گراید .

اگر طبیعت ما به بخل تمایل بیشتری دارد ، چون این صفت مورد نکوهش خداوند و تمام پیامبران و اولیا و خردمندان می باشد ، پس باید از آن دست برداشت و سخاوتمند شد . خلاصه باید صفات سلبیه ( منفی ) را از قلب زدود ، چنان که صفات ثبوتیه را چون جامه ای تمیز و زیبا در بر کرد .

باید قلب را از آن چه در نظر مولا و پروردگار ناخوشایند و مکروه است ، پاک کرد و باید تمام اعضای و جوارح را در راه رضایش به کار گرفت .

خویشتن را باید با حلم و بردباری عادت داد که درجه و مقام آدمی را والا کند و در میان مردم مایه شرف و عزت باشد و با نیکان و بزرگان هم صحبت شود و از هر چه مایه پستی و تن پروری و تنبلی است دور سازد و آنچه که انسان را به خدایش نزدیک و مقرب می کند به آن سوی سوق می دهد و عاقبت خیر و نیک فرجامی ، ثمره و نتیجه اش باشد .

باید صبر را پیشه خود ساخت تا به یقین و رضا برسد و تسلیم در برابر اوامر حق باشد و تنگنا ها و محنت ها و رنج ها و سختی ها و تنگدستی ها و رویداد های تلخ روزگار ، او را از پای در نیاورد . باید به سوی تکامل عقل و روح گام برداشت و با تکیه بر دو بال تقوا و عمل به اوج عزت وعظمت و خدا خواهی رسید .

باید آن چنان بر خویشتن مسلط بود و نفس سرکش را مهار کرد که نه مدح و درود دیگران و نه فحش و ناسزای آنها در روحیه فولادین و با صلابتش تأثیر گذارد .

باید از شر و بدی و رذایل اخلاقی و عادت های ناپسند ومنش های زشت و کار های قبیح دور شد ، چنان که به خیر خواهی و راست گویی و امانت و فضیلت و اخلاق نیکو و خصال پسندیده ، متخلق شد .

باید با استقامت و پایداری ، نه از حوادث و رویداد های تلخ ترسید و نه از ملامت ملامت کنندگان و سرزنش نادانان خم به ابرو آبرو آورد ، بلکه فقط خدا را در نظر داشت و راه خدا را دنبال کرد و پیوسته از او خواست که توفیق هدایت در صراط مستقیمش به وی بخشد : « اهدنا الصراط المستقیم » باید محبت ، دوستی ، همکاری ، غمخواری ، ایثار ، گذشت ، بخشش و نرمش را جایگزین نفرت ، خشم ، کینه ، خود پسندی ، خود محوری ، آز و تند خویی نمود . باید از زندگی دیگران عبرت گرفت ، نه خود عبرت دیگران شد و ده ها باید و نباید در این جا خودنمایی می کند که اگر انسان به فطرت و سرشت خویش بنگرد ، به آنها پی خواهد برد و ماه رمضان ، هنگام آن است که انسان را متوجه خویشتن کند و فطرت خفته اش را بیدار سازد و از راه تفکر و اندیشیدن ـ که برترین عبادت است ـ او را به خودسازی وا دارد .

ماه خدا فرا رسیده است ؛ جا دارد که بیشترین استفاده را از آن بنماییم . نگذارید ساعتی ، بلکه لحظه ای از این ماه مبارک به هدر رود . در این ماه سرنوشت یک ساله ، بلکه سرنوشت تمام عمر تعیین می شود .

در روایت آمده است که رسول خدا (ص) قبل از ماه رمضان خطبه ای خواند و در آن خطبه فرمود : « ای مردم ! جبرئیل به دیدار من آمد و گفت : یا محمد ! هر که نام تو را بشنود و بر تو صلوات نفرستد ، از رحمت خدا دور باشد . یا محمد ! هر که ماه رمضان را دریابد و مورد مغفرت و آمرزش پروردگار قرار نگیرد و از دنیا برود ، خداوند او را از رحمتش دور خواهد کرد . ای پیامبر آمین بگو . من هم آمین گفتم . »

در این ماه خودسازی ، درهای بهشت بر روی مؤمنان گشوده می شود و درهای جهنم بسته ، نباید کاری کرد که در اثر آن کار درهای بهشت بر رویمان بسته و درهای دوزخ گشوده شود .

در این ماه پربرکت ـ چنان که از روایات استفاده می شود ـ بهشت را زینت می دهند و پاداش کار های خیر و عبادت ها و راز و نیاز ها دو برابر می گردد . رسول خدا (ص) فرمود : ماه رمضان ماه خدای عزوجل است که در آن پاداش کار های نیک دو برابر می شود و گناهان زدوده می شود . ماه رمضان ماه برکت و افزایش است . ماه رمضان ماه بازگشت و انابه است . ماه رمضان ، ماه توبه است . ماه رمضان ، ماه آمرزش گناهان و مغفرت است . ماه رمضان ، ماه آزادی و رهایی از جهنم و دستیابی به بهشت است .

پس ای مردم ! در ماه رمضان از هر کار بد و حرامی دوری کنید و در آن بسیار قران بخوانید و تمام اوقاتش را به یاد و ذکر پروردگارتان مشغول شوید . مبادا ماه رمضان نزد شما مانند دیگر ماه ها باشد ، چرا که بر دیگر ماه ها حرمت و برتری دارد .

حضرت امیرالمؤمنین (ع) می فرماید : « برشما باد در ماه رمضان به بسیار دعا کردن واستغفار نمودن چرا که دعا بلا را از شما دور می سازد و استغفار گناهانتان را می زداید .»

به هر حال ، ماه رمضان ماه خودسازی است و کم ترین خودسازی به این است که انسان خودی را برای خویشتن بشناسد و خدا را مالک خود بداند که اگرچنین بود ، خدا را خواهد شناخت وحق عبودیت پروردگار را ادا خواهد کرد و از هر چه رنگ ضد خدایی دارد دور خواهد شد .

خودسازی و جدا شدن از تعلقات و هواهای نفسانی ، منشأ تمام کمالات و ملکات و فضایل انسانی است و اگر کسی توانست خود را از تعلقات مادی برهاند و به ظواهر زودگذر دنیا بی اعتنا باشد ، بی گمان به خدا توجه خواهد کرد و به سوی تکامل روانه خواهد شد و این بالاترین پیروزی و سرافرازی انسان است .

خدا می داند تمام مفاسد جهان و ظلم ها و تعدی ها و تجاوز ها وگردن کشی ها در اثر خود بینی و هواپرستی است . لذا در قرآن کریم همواره تزکیه و تربیت مقدم بر تعلیم و آموزش ذکر شده است و خودسازی ، یعنی تزکیه نفس و ماه رمضان ـ به حق ـ ماه تزکیه و تطهیر نفس است .

پس باید با هم در این ماه بزرگ آهنگ تقرب به خدا را بجوییم تا در درگاهش ره یابیم و در روز رستاخیز سفید روی گردیم .


نوشته شده توسط : آیین 1

نظرات ديگران [ نظر]


دعاى پیامبر(ص) هنگام رویت هلال رمضان

پنج شنبه 89 مرداد 21 ساعت 9:0 عصر

دعاى پیامبر(ص) هنگام رویت هلال رمضان

صدوق علیه الرحمه در کتاب من لا یحضره الفقیه آورده «و کان رسول الله صلى الله علیه و آله اذا اهل هلال شهر رمضان استقبل القبلة و رفع یدیه و قال: «اللهم اهله علینا بالامن و الایمان،و السلامة و الاسلام، و العافیة المجللة و الرزق الواسع، و دفع الاسقام، اللهم ارزقنا صیامه و قیامه و تلاوة القرآن فیه، و سلمه لنا، و تسلمه منا و سلمنا فیه‏» (1)

رسول الله(صلى الله علیه و آل) هنگامى که رویت هلال رمضان مى‏فرمود، رو به قبله مى‏نمود و دستهاى مبارکش را بلند مى‏کرد.و مى‏گفت: پروردگارا این ماه را بر ما نو گردان به امن و امان، و سلامتى و اسلام، و تندرستى شایان تشکر، و روزى فراخ، و بر طرف ساختن دردها و ناملایمات، بار پروردگارا روزى کن ما را روزه و قیام براى عبادت، و تلاوت قرآن در این ماه، و او را براى ما سالم و تمام گردان، و او را از ما سالم بدار، و ما را در این ماه سالم و تندرست فرما.


نوشته شده توسط : آیین 1

نظرات ديگران [ نظر]


عکس امام زمان در کرج !!!!!!!

پنج شنبه 89 مرداد 14 ساعت 4:36 عصر

عکس امام زمان در کرج !!!!!!!

 

 

به دنبال بروز شایعه‌ای مبنی بر وجود نقش تصویر تمثال حضرت مهدی (عج) بر روی دیواری در کرج تعداد زیادی از اهالی این شهرستان به منظور برآورده شدن حاجات خود به این محل مراجعه و بعضا هدایا و نذوراتی نیز اهدا نموده‌اند.

این موضوع زمانی اتفاق افتاد که در شهر کرج شایع شد امام زمان(عج) از مقابل یکی از هیئت‌‌های عزاداری که در مهرشهر فعالیت می‌کند عبور فرموده و تمثال مبارک ایشان بر روی دیوار نقش بسته است.

مامورین انتظامی شهر کرج بعد از اطلاع از این موضوع نسبت به جمع‌آوری چادر این هیئت‌ و تعطیلی آن اقدام نمودند.

 


نوشته شده توسط : آیین 1

نظرات ديگران [ نظر]


جایگاه حکم حکومتی رهبری در قانون اساسی

پنج شنبه 89 مرداد 14 ساعت 4:11 عصر
  جایگاه حکم حکومتی رهبری در قانون اساسی

                                                 حکم حکومتی

حکم حکومتی از جمله اختیارات رهبر جمهوری اسلامی ایران است که در سالهای اخیر از طرف عده ای از ناآگاهان عرصه های سیاسی و حقوقی مورد تشکیک واقع شده و شبهه های فراوانی در این خصوص مطرح شده است .
صرف نظر از جایگاه اعتقادی و شرعی این موضوع ، برای روشن شدن جنبه حقوقی و قانونی آن نوشتار زیر را از استاد دانشکده حقوق دانشگاه تهران و حقوقدان برجسته کشورمان دکتر غلامحسین الهام با هم مرور می کنیم :


در مورد حکم حکومتی در قانون اساسی باید به نکات زیر توجه نمود:

1. نظام حکومتی جمهوری اسلامی ایران، دینی است. این امر در اصول یکم، دوم و چهارم قانون اساسی به‌صراحت بیان شده است.
2. نظام اسلامی مبتنی بر قواعد و اصول و احکام پیش‌تر از قانون اساسی است و اعتبار و مشروعیت قانون اساسی متخذ از این اصول و مبتنی بر آن است.
3. بر این اساس، احکام و قواعد اسلامی که به ویژه در ظرف فقه اسلامی تجلی یافته‌اند از منابع حقوق اساسی به شمار می‌روند و از اعتباری هم‌سنگ قانون اساسی برخوردارند.
4. احکام و اوامر فقیه از زمره احکام شرعی است، بنابراین احکام، اوامر و نواهی فقیه واجد الشرایط از مصادیق احکام شرعی هستند و به این اعتبار از منابع حقوق اساسی کشور محسوب می‌شوند. اوامر و فرامین امام(ره) و رهبری به مثابه منابع حقوق‌اساسی هستند. مثل فرمان تشکیل مجمع تشخیص مصلحت قبل از بازنگری قانون اساسی یا شیوه بازنگری قانون اساسی که در این قانون پیش بینی نشده بود.
5. بر همین اساس قانون اساسی به‌ویژه در اصل پنجاه و هفتم، به «ولایت مطلقه» فقیه تصریح می‌کند و قوای سه ‌گانه کشور را زیر نظر «ولایت مطلقه فقیه» توصیف، تعریف و مشروعیت می‌بخشد.
6. این ولایت مطلقه همان مکتب فقهی امام (قدس‌سره) است که در زمینه حکومت همان اختیارات رسول‌الله و ائمه علیهم السلام را برای فقیه، قائلند اگر چه فقیه از نظر اعتبار معنوی و جایگاه شأنی، هرگز به پیامبر و ائمه نمی‌رسد و برخی مقامات منحصر به آنان صلوات‌الله علیهم است. لکن آنچه به عنوان «حاکم» و اختیارات و تصرفات حکومتی انجام داده‌اند، همان اختیار برای فقیه در عصر غیبت نیز وجود دارد.
7. در اصل پنجاه و هفتم آمده است:
«قوای حاکم در جمهوری اسلامی ایران عبارتند از: قوه مقننه، قوه مجریه و قوه قضاییه که زیر نظر ولایت مطلقه امر و امامت امت بر طبق اصول آینده این قانون اعمال می‌گردند. این قوا مستقل از یکدیگرند.»
ممکن است برخی از این اصل این‌گونه استنباط کنند که بخش اخیر آن که گفته است «برطبق اصول آینده این قانون اعمال می‌گردند» به ولایت مطلقه امر و امامت امت برمی‌گردد. یعنی با این تفسیر ولی امر باید در محدوده وظایف مقرر در قانون اساسی عمل نماید، اگر این تفسیر درست باشد، اصل ولایت مطلقه امر، بی‌معنی شده و از اساس نفی می گردد. لذا اصل 57 و بلکه قانون اساسی در خصوص ولایت فقیه تعارض‌مند است. بنابراین با دقت در ظهور این اصل و هم باتوجه به سابقه مذاکرات مجلس بازنگری، نادرستی این تفسیر معلوم می‌گردد. وجه حرف صحیح آن است که بخش اخیر اصل 57 ناظر به اعمال قوای سه‌گانه است که چکونگی اجرا و اعمال این قوا مطابق قانون اساسی است و نه ولایت مطلقه امر.
8. علاوه بر اصل 57، در اصل 110 نیز حل معصلات نظام که از  طریق عادی قابل حل نیست بر عهده رهبری قرار داده شده است. (بند 8). طرق عادی همان طرق قانونی و احکام اولیه است. این تعبیر بیانگر اختیارات حکومتی است و اگر اصل اختیارات حکومتی حاکم پذیرفته نشده باشد، حل معضلات ممکن نخواهد بود.
تجربه اعمال این حکومت برای حل معضلات و تأمین مصالح عامه مردم به وسیلة امام راحل در طول ده سال حکومت، سبب شد که مجلس بازنگری قانون اساسی بعد از بحث فراوان این امر را در قانون اساسی تصریح کند.
امام (ره) نیز در وصیت‌نامه‌ی الهی خود به عنوان یک سند اساسی در اداره‌ی نظام اسلامی به این مهم تصریح فرموده‌اند، آنجا که خطاب به شورای نگهبان آمده است:
«از شورای محترم نگهبان می‌خواهم و توصیه می‌کنم ، چه در نسل حاضر و چه در نسل‌های آینده  که با کمال دقت و قدرت وظایف اسلامی و ملی خود را ایفا و تحت‌تاثیر هیچ قدرتی واقع نشوند و از قوانین مخالف با شرع مطهر و قانون اساسی بدون هیچ ملاحظه جلوگیری نمایند و با ملاحظه ضرورات کشورکه گاهی با احکام ثانویه و گاهی به ولایت فقیه باید اجرا شود توجه نمایند.»
از این بیان امام(ره) استفاده می‌شود که ایشان «ولایت فقیه» را از مبانی رفع ضرورات کشور همچون رجوع به احکام ثانویه می‌دانند. البته در بیانات دیگر «اصل حکومت» را ایشان از احکام اولیه ذکر فرموده‌اند. از این بیان همچنین استفاده می‌شود که بدون «ولایت فقیه» که مقصود احکام حکومتی حاکم و فقیه است کشور دچار بن‌بست خواهد شد و این با اساس فقه که به تعبیر امام فلسفه عملی حکومت است مغایر خواهد بود. با این وصف وجود احکام حکومتی، لازمة حکومت است و بدون آن حکومت کامل نیست و محقق نیز نخواهد شد.
با انضمام تعبیر اصل 57 درخصوص «ولایت مطلقه» به نظرات امام(ره) که از منابع حقوق اساسی کشور است، اعتبار و جایگاه احکام حکومتی مشخص می‌شود. به این ترتیب علاوه بر اصل پنجاه و هفتم، اصل یکصد و دهم نیز مؤید پذیرش حکم حکومتی و ولایت مطلقه است.
در اصل 112 نیز که در مقام تأسیس مجمع تشخیص مصلحت است، در جایی که گفته است در مواردی که شورای نگهبان مصوبه مجلس را خلاف موازین شرع بداند و مجلس با در نظر گرفتن مصلحت نظام نظر شورای نگهبان را تأمین نکند، حل موضوع و تشخیص مصلحت را به عهدة مجمع تشخیص دانسته است، نشان از آن دارد که این مجمع برای اعلام احکام حکومتی تشکیل شده، چرا که احکام حکومتی ممکن است حکم اولیه را متوقف و یا برای مدتی تعطیل نماید، و این حکم حاکم بر دیگر احکام اولیه می‌شود. و با همین دیدگاه نیز شورای نگهبان، در تفسیر اصل 112 گفته است: «هیچ یک از مراجع قانونگذاری حق رد و ابطال و نقض و فسخ مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام را ندارند.»
9. اصل چهارم قانون اساسی، موازین شرعی را بر اطلاق و عموم قانون اساسی و بر همه‌ی قوانین حاکم ندانسته است. لذا از آنجایی که حکم حکومتی از زمرة احکام شرعی محسوب می‌شود و چنان‌که از عنوان آن برمی‌آید «حاکم» نیز هست توجه به اطلاق این اصل متضمن پذیرش حکم حکومتی نیز هست.
10. حکم حاکم می‌تواند دامنه‌ی احکام را تضییق یا توسعه دهد، و مبتنی بر مصالح ملزمه‌ای است که فلسفه‌ی و مناط احکام شرعی است. از این جهت بر همگان اجرای آن واجب می‌شود و هیچ‌ کس به هر توجیهی ولو این توجیه که مبانی احکام ولایی را قبول ندارد، نمی‌تواند از پذیرش و اجرای آن سر باز بزند.


نوشته شده توسط : آیین 1

نظرات ديگران [ نظر]


عاقبت ربا

شنبه 89 مرداد 9 ساعت 8:7 عصر
ضربه به شرکت هرمی ویپرول در تهران، بوشهر و کرمان

خبرگزاری فارس: مسئول بخش مبارزه با شرکت‌های هرمی وزارت اطلاعات با اعلام خبر دستگیری 10 عضو اصلی یک شرکت هرمی از مردم خواست تا زمان اعلام اسامی شرکت‌های دارای مجوز از سوی وزارت بازرگانی اکیدا از عضویت در هر شرکت مدعی بازاریابی شبکه‌ای خودداری کنند.


به گزارش خبرگزاری فارس، مسئول بخش مبارزه با شرکت‌‌های هرمی وزارت اطلاعات در مصاحبه با خبرنگاران در خصوص آخرین اقدامات مربوط به مبارزه با شرکت‌‌های هرمی اظهار داشت: در پی وصول گزارش‌های متعدد مردمی و شکایات واصله به دستگاه قضایی درباره فعالیت شرکت موهوم ویپرول که در فضای مجازی با پوشش تجارت الکترونیک و سرمایه‌گذاری در بورس‌های بین‌المللی، بازار نفت و طلا، صنایع پیشرفته و فروش اسلحه، اقدام به کلاهبرداری‌ گسترده از مردم و در نهایت تعطیلی سایت خود کرده بود، با تلاش و پیگیری‌های اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان (عج) در استان‌های مختلف کشور از جمله بوشهر، کرمان و تهران 10 نفر اعضای اصلی این شبکه شناسایی، بازداشت و تحویل مراجع صالحه قضایی شدند.
این مقام امنیتی در پاسخ به این سؤال که برخی شرکت‌های هرمی مدعی هستند در وزارت بازرگانی ثبت‌نام و مجوز فعالیت دریافت کرده اند، گفت: تاکنون هیچ‌گونه مجوزی جهت فعالیت بازاریابی شبکه‌‌ای برای متقاضیان صادر نشده و صرف ثبت‌نام شرکت‌ها، مجوزی برای فعالیت آنها تلقی نمی‌شود.
وی افزود: در بررسی‌های اولیه صورت گرفته مشخص شده برخی شرکت‌هایی که از قبل تحت عنوان بازاریابی شبکه‌ای مشغول فعالیت بوده‌اند، اقداماتی انجام داده‌اند که در واقع نوعی فعالیت هرمی است و طبعا به این عده فرصت داده خواهد شد عملکرد خود را اصلاح و تخلفات گذشته را جبران کنند.
مسئول بخش مبارزه با شرکت‌های هرمی وزارت اطلاعات در ادامه از مردم خواست تا زمانی که نام شرکت‌های دارای مجوز از سوی وزارت بازرگانی اعلام نشده، اکیدا از عضویت در هر شرکت مدعی بازاریابی شبکه‌ای خودداری کنند تا در آینده گرفتار نشوند.
این مقام مسئول در وزارت اطلاعات در خصوص تعداد سرشبکه‌های اصلی شرکت کوئیست که خود را معرفی کرده‌اند هم توضیح داد: همانگونه که اطلاع دارید، پس از ضربه بزرگی که منجر به تعطیلی بیش از 410 دفتر این شرکت هرمی در شهر تهران شد، گروه زیادی از عوامل اصلی شرکت مزبور آمادگی خود را برای توقف فعالیت در این شرکت و تلاش جهت کسب رضایت مالباختگان اعلام داشتند و وزارت اطلاعات و دستگاه قضایی نیز آمادگی خود را جهت کمک به آنان برای جبران عملکرد نادرست خود اعلام کردند.
وی افزود: در روزهای اول تعداد زیادی از افراد نادم خود را معرفی کردند؛ به طوری که امکانات موجود وزارت اطلاعات و دادسرا قادر به پاسخگویی آنان نبود و به همین دلیل یک سایت اینترنتی برای اخذ اطلاعات به آدرس QUESTEFSHA.COM طراحی و اعلام شد که تاکنون بیش از سه هزار نفر از سران و اعضای اصلی این شرکت خود را در این سایت معرفی کرده و بخش اعظم فعالیت شرکت در ایران هم تعطیل شده است.
این مقام امنیتی این نکته را هم متذکر شد که از سوی وزارت اطلاعات به سر شبکه‌های شرکت مذکور سه ماه مهلت داده شده که خود را معرفی کرده و طی زمان‌بندی مشخصی که اعلام خواهد شد، رضایت شکات خود را جلب کنند.
وی در پایان خاطر نشان کرد: افرادی که خود را معرفی کردند، در تلاشند تا برای جلب رضایت شکات و بازگشت وجوه آنها برنامه‌ریزی کنند که در این صورت با هماهنگی دستگاه قضایی در برخورد با آنان رأفت اسلامی اعمال خواهد شد و بدیهی است به زودی برخورد با آندسته از سرشبکه‌هایی که خود را معرفی نکرده باشند، مجددا آغاز خواهد شد.


نوشته شده توسط : آیین 1

نظرات ديگران [ نظر]


این 7 خوراکی پیرتان میکند

پنج شنبه 89 مرداد 7 ساعت 10:53 عصر

فست‌فود:

لازم نیست در مورد غذاهای آماده زیاد صحبت کنیم، چرا که بیشتر افراد در مورد مضرات آنها زیاد شنیده‌اند. تنها یک جمله کافی است. فست‌فود نخورید.

روغن‌های اشباع:

از خریدن و خوردن کلوچه‌ها، شیرینی‌ها، کراکرها، فست‌فود و یا هر غذایی که با روغن‌های اشباع تهیه شده خودداری کنید تا هم جلوی بیماری قلبی را بگیرید، هم جلوی پیری را.

روغن‌های صنعتی:

روغن‌های صنعتی که در تهیه چیپس‌ها و سایر اسنک‌ها کاربرد دارند، سبب درد شکم و سایر مشکلات گوارشی می‌شود و مصرف آنها باعث می‌شود که افراد کمتر به سوی خوردن میوه و سبزی که پوست را شاداب می‌کنند، بروند.

نیترات‌ها:

نیترات‌ها که به میزان زیاد در هات‌داگ‌ها و گوشت‌های نمک‌سود وجود دارند، سرطان‌زا هستند و توصیه می‌شود اگر  غذاهایی که حاوی نیترات‌هاست، مصرف می‌کنید، حداقل از ویتامین‌ C بیشتری استفاده کنید تا از تاثیر این مواد روی معده شما کاسته شود.

چربی‌های اشباع حیوانی:

این چربی اشباع درون برخی گوشت‌های قرمز پرچرب، پوست مرغ و همچنین در لبنیات پرچرب موجود است و بهتر است در مصرف آنها حد تعادل رعایت شود.

میان‌وعده‌های شور:

مصرف میان‌وعده‌های شور باعث افزایش فشارخون شده و تحقیقات نشان داده مصرف زیاد مواد شور و چرب باعث ابتلا به برخی بیماری‌های مزمن و همچنین پیری پوست می‌شود.

غذاهای فریز شده:

این غذاها به‌طور طبیعی برای سلامت بدن مضر نیستند؛ البته اگر به‌طور مناسب فریز شوند. اما اگر می‌توانید غذاهای تازه مصرف کنید، خوردن گوشت و غلات و فیبرها به‌صورت تازه که حاوی مقدار بیشتری آنتی‌اکسیدان‌های ضدپیری است، توصیه می‌شود.


نوشته شده توسط : آیین 1

نظرات ديگران [ نظر]


   1   2      >