سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 مهر 91 -

اینترنت روابط خانوادگی را موزائیکی کرده است

یک جامعه شناس گفت: اینترنت ابزار رسیدن به دهکده جهانی است ولی هم‌اکنون روابط خانوادگی را موزائیکی کرده و دیگر افراد از حال یکدیگر بی اطلاعند و به فردگرایی دچار شده اند.

خبرگزاری فارس: اینترنت روابط خانوادگی را موزائیکی کرده است

امان‌الله قرایی مقدم : به دلیل گسترش وسایل ارتباط جمعی، استفاده از چت روم ها و بازی های رایانه ای، افراد در درون یک خانواده به مانند یک موزائیک در کنار هم قرار گرفته اند ولی با هم نیستند.

وی ادامه داد : اینترنت امروز خانواده را از هم دور کرده به نحوی که دیگر ما شاهد سر یک سفره نشستن افراد نیستیم. هر کس غذای خود را در اتاق خود و پشت میز کامپیوتر می خورد همین موضوع باعث شده تا اعضای یک خانواده دیگر همدیگر را درک نکنند و شکاف و فاصله سنی در بین آنها عمیق‌تر شود.

این جامعه شناس ادامه داد: وقتی افراد به استفاده از اینترنت به نوعی از اعتیاد می رسند احساسات معنوی درون خانودگی از بین رفته و همین موضوع به سطح جامعه تعمیم داده خواهد شد تا جایی که دیگر هیچ کس نسبت به دیگری احساس مسئولیت نمی کند. نمونه بارز این صحبت را می توان در حادثه میدان کاج و پل مدیریت مشاهده کرد که نشان از مرگ مسئولیت پذیری بین افراد در جامعه دارد.

قرایی مقدم با اشاره به اینکه حجم وسیعی از اخبار و اطلاعات از طریق توئیتر و فیس بوک و غیره در اختیار فرد گذاشته می شود تا جایی که دیگر زمانی را برای بررسی اخبار خانواده برای او نمی گذارد اظهار داشت: همین موضوع باعث می شود تا افراد مشکلات، سختی ها و شادی های خود را در فضای مجازی به اشتراک بگذارند و با از دست دادن و زندگی واقعی خود به فردگرایی مبتلا و در معرض جرایم مختلف قرار گیرند.

این کارشناس مسائل اجتماعی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه دهکده جهانی دهکده دور کردن انسان‌ها از زندگی حقیقی است گفت: این نظریه به دنبال بریدن افراد از جامعه حقیقی است که ابزار تحقق این موضوع اینترنت است.

وی بیان داشت: انسان‌های امروز تهران تنها شده اند و به نوعی به هویت زدگی دچار شده اند. هر کدام از ما وسیله‌ای برای رسیدن به هدف فرد دیگری شده‌ایم که این موضوع زنگ خطری بزرگ به حساب می‌آید.

قرایی مقدم اذعان کرد: ما در زمینه برخورد با چالش‌های اینترنتی که ارتباطی تنگاتنگ با اجتماع دارند نیازمند فرهنگ سازی از طریق رادیو و تلویزیون و دیگر رسانه ها هستیم تا با برنامه ریزی مناسب از ورود افراد به چت روم ها و صفحات اجتماعی جلوگیری به عمل آوریم و بعد از این موضوع اگر جرمی به واسطه اینترنت به وقوع پیوست از توان پلیس در این بخش بهره ببریم.


نوشته شده توسط : آیین 1

نظرات ديگران [ نظر]


حریم خصوصی حلقه مفقوده در شبکههای اجتماعی

پنج شنبه 91 مهر 6 ساعت 6:50 عصر

تعریف حریم خصوصی حلقه مفقوده در شبکه‌های اجتماعی

بسیاری از کاربران که ژست‌های متفکرانه در صفحات شبکه اجتماعی به خود می‌گیرند آشنایی چندانی با مفاهیم حریم خصوصی ندارند و همین موضوع باعث می‌شود در معرض سوء استفاده قرار گیرند.

خبرگزاری فارس: تعریف حریم خصوصی حلقه مفقوده در شبکه‌های اجتماعی

برخی شبکه‌های اجتماعی در این روزها دارای مخاطبان بی‌شماری هستند که در آنها اعضا با یکدیگر ارتباطات مجازی برقرار کرده و در پاره‌ای از موارد این روابط به محیط بیرونی نیز سرایت کرده و گاهاً نه تنها روابط سالمی در آن شکل نمی‌گیرد بلکه زمینه برای ایجاد بزه‌هایی، شکل می‌گیرد.

اگر نگاهی به پرونده‌های قضایی تشکیل شده در زمینه سوء استفاده از عکس‌های به اشتراک گذاشته شده توسط برخی از افراد انداخته شود به راحتی می‌توان به این نتیجه رسید که در محیط مجازی عملاً افراد موضوعی به نام حریم شخصی را در نظر نمی‌گیرند و به راحتی و با تفکری کودکانه کوچکترین اطلاعات شخصی خود را در اختیار دیگران قرار می‌دهند غافل از اینکه در دسترس گذاشتن این اطلاعات تا چه میزان می‌تواند خطرات و تهدیدهایی را به همراه داشته باشد.

به جرأت می‌توان گفت که حریم خصوصی و محرمانگی اطلاعات شخصی یکی از مهمترین و جنجالی‌ترین مباحثی است که از ابتدای ورود اینترنت و ظهور شبکه‌های اجتماعی مطرح شد اما جالب اینجاست که حداقل در ایران افراد در این محیط برخلاف محیط حقیقی با آغوشی باز اطلاعات شخصی خود را در اختیار دیگران قرار می‌دهند.

مشکل اساسی اینجاست که بسیاری از کاربران که ژست‌های متفکرانه در عکس‌های صفحات شبکه اجتماعی خود می‌گیرند آشنایی چندانی به زبان انگلیسی نداشته و آگاهی چندانی با مفاهیم و نوع تعریف حریم خصوصی ندارند لذا همین موضوع باعث می‌شود تا نوع دسترسی و حریم‌بندی مناسبی را برای خود به وجود نیاورند و از این طریق دو دستی خود را در معرض انواع خطرها از جمله هتک حیثیت و غیره قرار دهند.

در کشورهای غربی سیاست محرمانگی یکی از ارکان کاربری اینترنت است به نحوی که قوانین و مقررات موضوعه ایجاب می‌کند که در تعامل بین وب سایت‌ها، خدمات دهندگان اینترنتی و کاربران، ضمن تعریف سیاست محرمانگی این امر به نحو قابل لمسی در اختیار کاربر قرار گیرد و حقوق و تکالیف وی یادآور شود.

اما چرا این موضوع با وجود تشکیل پرونده‌های بسیار مبنی بر هتک حیثیت؛ در ایران مغفول مانده و هنوز مسئولین و خود کاربران نسبت به آن توجه ویژه‌ای را به خرج نداده‌اند جای سوال بسیار دارد که شاید بخشی از این سوال را بتوان در عدم آموزش صحیح از شبکه‌های مجازی از سوی مبادی ذی‌ربط پاسخ داد.

باید به این نکته تاکید کرد که پیشگیری بهتر از درمان است لذا ضروری است کاربران شبکه‌های اجتماعی نسبت به سطح محرمانگی اطلاعات خود با جدیت بیشتری برخورد کنند و مسئولان نیز با نگاهی ویژه به مقوله آموزش استفاده از فضای سایبر رو آورند تا از این طریق حرمت خانواده‌ها به دلیل ناآگاهی از بین نرود و به راحتی مجرمین در این زمینه نتوانند به مقاصد شوم خود دست یابند.


نوشته شده توسط : آیین 1

نظرات ديگران [ نظر]


آسیب هایی که نوجوانان را تهدید میکند

سه شنبه 91 مهر 4 ساعت 7:31 عصر
نوجوانان و جوانان گمشده‌ها و کمبودهای عاطفی خود را در بازی‌های پرهیجان و بی محتوای رایانه ای، موسیقی های مبتذل غربی و فضای پرخطر و مجازی اینترنت جست و جو می کنند؛ آنها در یک گمان واهی بر این باور‌اند که کامپیوتر و اینترنت دروازه ورودشان به دنیای اطراف است.
دغدغه هر پدر و مادری داشتن فرزند یا فرزندانی سالم و تندرست است. والدین بیش از هر چیز نگران خورد و خوراک، پوشاک، درس و مشق بچه‌ها هستند و برای برآورده کردن این نیازها است که شب و روز تلاش می کنند و لحظه‌ای آرام و قرار ندارند، اما آیا هیچ با خود اندیشیده‌اید که دلبندان‌مان علاوه بر غذای جسم به غذای روح و روان هم احتیاج دارند که اگر چنانچه این غذا در فضای گرم و صمیمی و در محیط خانواده برایشان فراهم نشود خود را برای تهیه این غذاها به هر در و دیواری می‌زنند یا با هر طناب پوسیده‌ای به قعر چاه می‌روند و آینده خود را تباه می‌سازند.

امروزه با گسترش وسائل ارتباط جمعی متأسفانه نوجوانان و جوانان گمشده‌ها و کمبودهای عاطفی خود را در بازی‌های پرهیجان و بی محتوای رایانه ای، موسیقی های مبتذل غربی و فضای پرخطر و مجازی اینترنت جست و جو می کنند. آنها در یک گمان واهی بر این باور‌اند که کامپیوتر و اینترنت دروازه ورودشان به دنیای اطراف است و ما به عنوان والدین اگر لحظه ای، فقط لحظه ای غفلت کنیم فرزندان خود را غرق در خطر می بینیم و اگر مدیریتی صحیح و نظارتی دقیق بر کارها و رفتار آنها نداشته باشیم نوجوانان مان همچون ماهی از دست مان سر می خورند و در دریای پرتلاطم امواج ماهواره و اینترنت غرق می شوند. آن موقع است که رهایی آنها از این دام ها کاری بس دشوار خواهد بود.

رایانه، اعتیاد جدید قرن
امروزه دنیای رایانه هویت یابی و هویت جویی نسل جوان را تا جایی در ابعاد فکری و اخلاقی تحت تأثیر قرار داده که آسیب های اجتماعی رابطه تنگاتنگ با مقوله فناوری اطلاعات، انفجار اطلاعات و جهانی شدن پیدا کرده است.

"رضا نباتی"، کارشناس فرهنگی در گفت وگویی با بیان این موضوع که رایانه موجب بروز پدیده جدید "اعتیاد نو و مدرن" و افزایش آسیب‌های اجتماعی شده است، خاطرنشان می کند: «استفاده خارج از حد متعارف از اینترنت باعث وابستگی شدید روانی و فکری کاربر می شود. به طوری که بعضی از کاربران به یک فضای غیرواقعی پناه برده و در آن زندگی می کنند. در این میان سودجویان نیز از طریق اینترنت به راحتی کالاهایشان را تبلیغ می کنند، خبرهای دروغین و پیام های مورد نظرشان را برای جوامع می‌فرستند، ابهت فرهنگی و دینی خانواده‌ها را می‌شکنند و زمینه‌های آشفتگی هویت را برای نوجوانان فراهم می‌کنند.»

این کارشناس تأکید می‌کند: «آنان در این بین با کوچک‌ترین غفلت و ناآگاهی والدین، راه را برای انواع انحرافات و آسیب های اخلاقی، فرهنگی فرزندان جامعه باز کرده و موجب سقوط آنان از درجات بلند معنویت خواهند شد.»

وی در خصوص راهکارهای برخورد با این مشکلات و مناسب ترین برخورد والدین با نوجوانان و جوانان با شروع تعریفی از آسیب، می‌گوید: «عواملی که موجب دور شدن فعالیت‌های اجتماعی نوجوانان از مسیر تربیت و حضور در رفتارهایی که می‌تواند به او در پیدا کردن مسیری مناسب صدمه بزند، آسیب نامیده می شود. همچنین آسیب‌های نوپدید هم آسیب‌هایی هستند که از ارتباط نوجوانان با ابزار و تکنولوژی‌های جدید ممکن است برای او پیش آید و مسیر تحصیل، تربیت و آینده او را از جهت اصلی دور کند. بنابراین یکی از راه‌های پیشگیری از بروز این گونه آسیب‌ها در نوجوانان توجه ویژه به تربیت و تقویت مسائل دینی و مذهبی آنها از سوی مسئولان آموزشی و تربیتی و مخصوصاً خانواده‌ها است. ضمن این که نقش مدیریتی والدین را هم در نحوه استفاده صحیح از این ابزار نباید نادیده گرفت.»

ادامه مطلب...

نوشته شده توسط : آیین 1

نظرات ديگران [ نظر]


15 نوع آسیب دانشآموزان را تهدید میکند

سه شنبه 91 مهر 4 ساعت 7:27 عصر
فرقه‌گرایی، استفاده نادرست از فناوری‌های روز و ماهواره، ارتباط نامتعارف با جنس مخالف، اعتیاد و فعالیت‌های هرمی در صدر تهدیدات خطر آفرین در حوزه دانش‌آموزی کشور هستند.
در پی اعلام وجود 15 تهدید و آسیب در حوزه دانش‌آموزی از سوی رئیس سازمان بسیج دانش‌آموزی، آخرین گزارش‌های رسیده حاکی از آن است که فرقه‌گرایی، استفاده نادرست از فناوری‌های روز و ماهواره، ارتباط نامتعارف با جنس مخالف، اعتیاد و فعالیت‌های هرمی در صدر تهدیدات خطر آفرین در حوزه دانش‌آموزی کشور هستند.

همیشه رودست خوردن دردناک‌تر از ضربه رو در رو است؛ ضربه از جایی که فکرش را نمی‌کنی یا اصلاً جبهه‌ای برایش تعریف نکرده ای. عدم هوشیاری یعنی همان عدم تعریف جبهه که گاه خسران غیرقابل جبرانی عاید کشور می‌کند. قطعاً هر چه مقصد این خسارت حساس‌تر و کلیدی‌تر باشد، سرمایه‌گذاری طرف مقابل بیشتر و البته که ضریب آسیب‌پذیری در آن حوزه بالاتر می‌رود.

با در نظر گرفتن حساسیت داشتن و تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد برای یک کشور حوزه دانش‌آموزی از جمله عرصه‌های در معرض خطر است که نادیده گرفتن انگیزه دشمن برای وارد ساختن ضربه از این ناحیه جز ساده انگاری نابخشودنی نیست. به عبارتی انکار وجود این تهدید پاک کردن صورت مسئله است که گهگاه از سوی مقامات آموزش و پروش مطرح می‌شود.

در این بین، به تازگی سردار محمد صالح جوکار، رئیس سازمان بسیج دانش‌آموزی، از وجود 15 نوع تهدید و آسیب در حوزه دانش‌آموزی خبر داد و گفت: «از جمله این تهدیدها ترویج فرقه‌های کاذب اعم از شیطان‌پرستی و دیگر نحله‌های منحرف فکری است.»

رشد 100 درصدی بزهکاری کودکان و نوجوانان
طبق آخرین آماری که از سوی کانون اصلاح و تربیت اعلام شد، سال گذشته آمار مددجویان این مرکز رشد 100 درصدی داشته که بر این اساس 13 درصد آنها را افراد بی‌سواد، 40 درصد را با سواد تا مقطع ابتدایی، 43 درصد را با مدرک سیکل و 4 درصد را مقطع دبیرستان تشکیل می‌دهند.

از دیگر فعالیت‌های گروهای تبشیری برای جذب جوانان ایرانی دادن وعده پناهندگی به آنان در صورت پذیرش آئین مسیحیت است.
همزمان با جریان‌سازی رسانه‌های خبری بیگانه در خصوص بازداشت یکی از سران جریان مسیحیت تبشیری در ایران فعالیت گروه‌های تبشیری در فضای مجازی تشدید شده است.

بر اساس اطلاعات به دست آمده از فعالیت کلیساهای غیرقانونی و زیر زمینی در ایران، جریانات تبلیغی مسیحی‌نما در ایران به‌دنبال جذب جوانان مسلمان هستند.

اسناد رسیده حکایت از انتشار جزوات و مجموعه‌های صوتی منتسب به گروه‌های تبشیری با موضوعات "ایرانیان در کتاب مقدس"، "چگونه مسیحی شوم؟" و "ازدواج و طلاق در مسیحیت" دارد.

یکی دیگر از فعالیت‌های گروهای تبشیری برای جذب جوانان ایرانی دادن وعده پناهندگی به آنان در صورت پذیرش آئین مسیحیت است. موضوعی که به صورت رسمی در ادارات مهاجرت آلمان، هلند و دانمارک در دستور کار قرار گرفته و با نظارت کشیشانی از کلیسا اجرا می‌شود.

نوشته شده توسط : آیین 1

نظرات ديگران [ نظر]


خبرگزاری فارس: حمید داودآبادی در خاطره خود می‌گوید: آقا در بین صحبت هایش فرمود: «تصویر شهیدی در اتاق من هست که بسیار زیباست و خیلی به آن علاقه دارم.» وقتی پرسیدم متعلق به کدام شهید است؟ ایشان فرمود که نامش را نمی دانم.

 

خبرگزاری فارس: تصویر کدام شهید بر دیوار اتاق رهبر انقلاب است+ عکس

  •  

به گزارش گروه « حماسه و مقاومت» خبرگزاری فارس، حمید داودآبادی نویسنده و وبلاگ نویس عرصه دفاع مقدس در جدیدترین مطلب زیبایی که در وبلاگ خود به نگارش در آورده به ذکر خاطره‌ای از دیدارش با رهبر انقلاب اشاره کرده که در زیر آن را می‌خوانید:

 

اوایل بهمن ماه 1377 بود و بعد از ماه مبارک رمضان. همراه «مسعود ده نمکی» و فرزندانم سعید و مصطفی - که آن موقع هفت، هشت سال بیشتر نداشتند – خدمت مقام معظم رهبری بودیم. نماز جماعت مغرب و عشا در جمع کوچک مان به امامت آقا خوانده شد و آقا همان جا روی سجاده برگشت رو به ما و حال و احوال و گپ و گفت شروع شد. تازه نشریه شلمچه، به ضرب و زور «عطاالله مهاجرانی» وزیر ارشاد اصلاحات تعطیل و قلع و قمع شده بود.

ادامه مطلب...

نوشته شده توسط : آیین 1

نظرات ديگران [ نظر]


افراد خودآزار کمتر عمر میکنند

یکشنبه 91 مهر 2 ساعت 6:40 عصر

تحقیقات جدید نشان داد: افرادی که با مصرف دارو، مواد مخدر و الکل خود آزاری دارند به دلیل بهداشت ضعیف 3 برابر کمتر از سایر افراد عمر می‌کنند.

خبرگزاری فارس: افراد خودآزار کمتر عمر می‌کنند‌

  •  

  •  

  •  

     

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس به نقل از پایگاه خبری هلث دی نیوز آمریکا، محققان در سالهای 2000 تا 2007 میلادی، 30 هزار بیمار تحت درمان را که در بخش اورژانس برای خود آزاری یا خود مسمومیت بودند، مورد مطالعه قرار دادند.

تحقیقات نشان داد که در این 6 سال پیگیری بیش از 1800 نفر، یعنی در حدود 6 درصد در گذشتند.

بر اساس این تحقیقات، مسمومیت اتفاقی و خودکشی بیشترین عامل مرگ زودرس بود.

عوامل طبیعی نیز 2 تا 7.5 بار عامل مرگ در افراد دارای خود آزاری است. علل عمده این مرگهای طبیعی بیماریهای گوارشی (به خصوص در رابطه با الکل) و سیستم های گردش خون و اختلالات روانی و رفتاری بودند که همه این بیماری ها با سوء مصرف مواد ایجاد می شود.

نتایج این تحقیقات به صورت آنلاین در سپتامبر در مجله لانست منتشر شد.

سرپرست این تحقیقات، کیت هاتون از مرکز تحقیقات خودکشی دانشگاه آکسفورد، گفت: تحقیقات ما نشان داد که مرگ زودرس در بین افراد دارای خود آزاری به خودکشی و عوامل خارجی محدود نمی‌شود، بلکه شامل دامنه گسترده‌ای از عوامل طبیعی یک سوم از مرگ و میرهای تحقیقات ما را شامل می‌شود.

هاتون اشاره کرد: یافته‌های ما اهمیت بهداشت عمومی را نشان می‌دهد. وی همچنین تاکید کرد که ارزیابی سلامت جسمی بسیار مهم است و در ادامه تحقیقات، مشکلات روانی و اجتماعی را به عنوان عوامل صدمه زدن افراد به خود به شمار آورد.

 


نوشته شده توسط : آیین 1

نظرات ديگران [ نظر]