سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 آبان 89 -

پاسخ به یک شبهه

چهارشنبه 89 آبان 26 ساعت 2:27 عصر

آیا استقبال و دویدن در کنار بزرگان توسط ائمه (ع) نهی شده است ؟

 

 

پس از طرح شبهه برخی رسانه‌ها که با اشاره به نهی امام علی(ع) از پیاده دویدن مردم شهر انبار در کنار مرکب ایشان بیان شده بود، حجت الاسلام علیرضا پناهیان به این شبهه پاسخ داد.
 حجت السلام پناهیان توضیح داد که در حکمت 37 نهج البلاغه آمده است: "و قد لقیه عند مسیره الی الشام دهاقین الانبار فترجلوا له و اشتدوا بین یدیه"
در مسیری که حضرت به سمت شام می‌پیمودند، گروهی از مردم شهر "انبار" حضرت را دیدند که شروع کردند پیاده به دنبال امام و در مقابل ایشان دویدن، حضرت ابتدا اعتراضی نکردند، فرمودند این چه کاری است که انجام می دهید؟
مگر حضرت نمی دانستند آنها چه کار می کنند؟ معلوم بود که به استقبال آمده اند.
اما منظور حضرت این بود که فلسفه کار شما چیست؟
آنها در جواب گفتند: "خلق منا نعظم به امراءنا" این عادت ماست، هر کسی رئیس شود ما این کار را برایش می‌کنیم. بعد از این که فلسفه این کار خود را بیان کردند، حضرت آنها را نهی کرده و فرمودند که این کار نفعی برای امرای شما ندارد. شما هم در دنیای خود ضرر می‌کنید و هم آخرتتان را خراب می‌کنید.
حجت السلام پناهیان درباره این که آیا استقبال مردم می‌تواند صورت صحیحی نیزداشته باشد، گفت: اگر آن روز هم مردم شهر "انبار" به امیرالمومنین(ع) می‌گفتند: "چون شما ولی الله و وصی پیامبر هستید، به شما احترام می‌گذاریم"، یقیناً امیرالمومنین برخورد دیگری می کردند و مانع آنها نمی شدند. همان طور که رسول خدا(ص) در زمان هجرت مانع استقبال مردم مدینه نشدند و حضرت رضا(ع) نیز استقبال کنندگان از خود در نیشابور را از این کار نهی نکرده و حدیثی به آنها هدیه کردند.
در حالی که هر دوی این استقبال‌ها پرشورتر و پرجمعیت‌تر از آن استقبال مردم شهر "انبار" بود.
این کارشناس مسائل دینی خاطرنشان کرد: بنابراین نیت و انگیزه استقبال خیلی اهمیت دارد و تعیین کننده است. اصل استقبال اشکالی ندارد؛ مهم این است که فلسفه آن چه باشد. اگر فلسفه آن شاه پرستی باشد، باید ترک شود ولی اگر فلسفه آن خدایی باشد، نه تنها اشکالی ندارد، بلکه طبق روایات، یکی از اوصاف یاران امام زمان(ع) است.ما استقبال و بدرقه ای را خوب می دانیم که خودش قیام لله و تظاهرات ولایی است.
وی در این رابطه به نکته مهمی در رفتار امام خمینی(ره) اشاره کرد و افزود: زمانی که امام(ره) در نجف یا قم تدریس می‌کردند، شاگردانشان را از این که برای ایشان صلوات بفرستند نهی می‌کردند و راضی نبودند شاگردان حتی احترامی در این حد برایشان قائل باشند. می‌گفتند صلوات را جای دیگری بفرستید. اما وقتی بعد از سال‌ها دوری از وطن بنا بود به ایران بازگردند، نه تنها از شکل‌گیری کمیته استقبال ممانعت نکردند، بلکه توصیه‌ها و هماهنگی‌هایی را هم با آن کمیته داشتند.
وی اضافه کرد: امامی که راضی نبودند سر درسشان کسی به احترام ایشان بلند شود و صلوات بفرستد، از برنامه‌ریزی برای استقبال میلیونی در تهران ممانعت نکردند. چون این استقبال، استقبال از شخص نبود؛ استقبال از شخصیت و جایگاه مقدس ولایت بود. بعد از انقلاب هم همین روش ادامه داشت. حضرت امام(ره) به ابراز ارادت مردم میدان می‌داد. چون این ابراز ارادت به شخص ایشان نبود.
این خطیب مشهور سپس الگوی رفتاری پیامبر اکرم در این زمینه را یادآور شد و گفت: وقتی مردم آب وضوی پیامبر را به عنوان تبرک می‌بردند، ایشان مانع نمی‌شدند.
چرا به آنها نمی‌فرمودند: "این چه کاری است که می‌کنید؟ خودتان را ذلیل نکنید!"، چون می‌دانستند مردم این کار را به خاطر خدا و با معرفت انجام می‌دهند.
اگر مردم می‌گفتند: "هر کسی رئیس ما باشد وقتی دست و صورتش را می‌شوید ما آب وضویش را جمع می‌کنیم"، قطعاً حضرت مانع می‌شدند.

منبع : www.pahlavan.parsiblog.com


نوشته شده توسط : آیین 1

نظرات ديگران [ نظر]


طی سال های اخیر روند رو به افزایش ازدواج اینترنتی بین جوانان، خانواده ایرانی را با ابهاماتی روبرو کرده است. به همین دلیل به بررسی نظر کارشناسان و مراجع تقلید در این باره می پردازیم:


نظر کارشناسان
کارشناسان خانواده معتقدند که اتکا به اینترنت و فضای مجازی ممکن است در نگاه اول آسان ترین راه همسریابی تلقی شود ولی واقعیت آن است که فضای نامطمئن مجازی نمی تواند ملاک دقیق و قابل اعتنایی برای یافتن یک شریک دائمی به حساب آید.

این در حالیست که سبک ازدواج و آشنایی در اینترنت سبکی جدید است که متاسفانه به در کشور شیوع پیدا کرده به هیچ وجه شیوه مناسبی نیست. 

برخی جامعه شناسان معتقدند که ازدواج های اینترنتی متزلزل و آسیب پذیر است زیرا در این نوع ازدواج نقش خانواده کم رنگ و بعضا بی رنگ است و اصل اعتماد سازی حتی در ابتدایی ترین اطلاعات شخصی افراد که در امر ازدواج مهم تلقی می شود صورت نمی گیرد. 

مشاوران خانواده، ازدواج های اینترنتی به هیچ وجه مورد تایید ما نمی دانند چرا که در غالب نوع ازدواجها دو فاکتور خانواده و اصل اعتماد سازی وجود ندارد. اما این نوع ازدواج در کشور روند فزاینده ای داشته است. این در حالیست که تحقیقات نشان داده 85 درصد ازدواج‌های اینترنتی منجر به طلاق می‌شود.


نظر مراجع تقلید 

با توجه به اهمیت ازدواج و رواج ازدواج های اینترنتی ،برنا حکم فقهی این گونه  ازدواج‌های را منتشر کرده که در ذیل آمده است:

سوال: ازدواج‌های اینترنتی که در آن دختر و پسر با تکیه به اطلاعاتی که صحت آنها مشخص نیست و تنها با اینترنت با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند و بیشتر آنها به دوستی‌های قبل از ازدواج منتهی می‌شود، چگونه است؟ آیا اینگونه روابط برای ازدواج صحیح است؟ تاسیس سایت‌های ازدواج اینترنتی چه حکمی دارد؟آیا درآمد حاصل از آن حلال است؟

رهبر فرزانه انقلاب حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای(مدظله العالی): به‌طور کلى ارتباط با نامحرم که مستلزم مفسده یا خوف ارتکاب گناه در آن است، جایز نیست.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی: این کار با جنس مخالف اشکال دارد و غالبا پیامدهاى منفى به همراه دارد، مگر اینکه مقدمه ازدواج باشد که در این صورت به مقدارى که جهت ازدواج لازم است، اشکالى ندارد و در مورد سایت‌های مذکور اگر این کار زیر نظر افراد مطمئن و با رعایت تمام شئونات اسلامی و اخذ مجوز از مقامات ذی صلاح صورت گیرد، کار خوبی است و ممکن است جلوی بسیاری از مشکلات ازدواج‌ها را بگیرد اما با توجه به ظرافت و حساسیت‌های مسئله نیاز به برنامه‌ریزی دقیق دارد.

حضرت آیت الله سیستانی: ارتباط اینترنتى قبل از ازدواج جایز نیست ولى اگر بعد از آن عقد صحیح خوانده شود، اشکالى ندارد و سایت‌ها اگر فقط واسطه آشنایى براى ازدواج باشد و موجب ارتباط‌هاى نامشروع نشوند، مفید است.

همچنین آیت الله علوی گرگانی از مجتهدان و استادان حوزه علمیه این چنین پاسخ داده‌اند: ازدواج‌های اینترنتی از جمله ازدواج‌های سست بنیان و غیر قابل اعتماد است و توصیه ما به جوانان عزیز دوری از اینگونه رابطه‌ها و ازدواج‌هاست و اگر قبل از ازدواج دوستی بین دختر و پسر برقرار شود چه بسا موجب عمل حرام هم باشد.

البته اگر فردی بخواهد از طریق اینترنت به جوانان مشاوره صحیح اسلامی بدهد و آنان را با مرحله خطیری که دارند آشنا کند و احیانا موردی را برای آنان پیدا کند، مانعی ندارد و کسب در آمد از این طریق حلال است البته باید ایجاد رابطه بین دختر و پسر با هماهنگی پدر دختر باشد.

نوشته شده توسط : آیین 1

نظرات ديگران [ نظر]